Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Sa vorbim despre incarcarea masinilor electrificate din gama Toyota

De la vanatoarea de benzinarii libere, la vanatoarea de statii de incarcare rapida. Cum transforma vehiculele electrice obiceiurile soferilor.

Transformarea obiceiului de alimentare a masinii

In trecerea de la o masina conventionala catre una cu propulsie electrica sau hibrida, unul dintre cele mai interesante momente este schimbarea de gandire in ceea ce priveste gestionarea resurselor. Acum cateva zile era relevant sa stii unde sunt benzinariile si cat de aglomerate sunt ele in diferite momente ale zilei, azi tii in mana un cablu si cauti o priza.

Dincolo de diferentele evidente dintre incarcarea unei masini electrice si alimentarea unei masini conventionale, e important sa stii ca achizitia unei masini electrificate vine cu multe schimbari in stilul de viata automobilistica, dar curba de invatare nu este atat de brusca.

Ce incarcam, de ce incarcam

Odata intrat in lumea masinilor hibride si electrice, te vei familiariza cu notiuni precum mufe rapide electrice, cablu de incarcare type 2, priza electrica auto, vei afla despre tipuri de mufe si multe altele.

Dar asta vine ulterior, pentru ca in prima faza trebuie sa stii mai degraba ce incarci si de ce incarci.

Nu toate masinile electrificate din gama Toyota au nevoie de o priza care sa incarce bateria pentru a functiona. Exista, intr-adevar, modelele Toyota complet electrice, la care bateria care alimenteaza motorul electric trece asa cum ar fi de asteptat prin ciclul incarcare-descarcare-incarcare, cu autonomie previzibila si comportament care ii permite soferului sa calculeze deplasari si trasee de la o priza la urmatoarea. La aceste modele si la incarcarea acestor baterii vom reveni cu detalii mai tarziu.

Exista, insa, in gama Toyota si masini hibride, in sistemul carora un motor electric si unul termic lucreaza impreuna pentru a propulsa masina. Aici comportamentul de incarcare se schimba pentru bateria care alimenteaza motorul electric.

Un model Toyota plug-in hybrid (PHEV), de exemplu, are un motor electric ce poate prelua propulsia in anumite momente, iar acest motor e alimentat de o baterie care se poate descarca si poate fi reincarcata la priza. O diferenta importanta consta in faptul ca soferul poate sa nu incarce bateria motorului electric, si intr-adevar sunt adesea cazuri in care soferul uita sa incarce bateria, iar atunci masina se comporta ca una conventionala, cu motor termic si consum de combustibil. Acest comportament vine cu multe dezavantaje, mai ales avand in vedere ca bateria este grea si daca este goala nu face decat sa adauge la gabaritul masinii si sa majoreze consumul. Deci este mai mult decat recomandabil ca bateria PHEV sa fie incarcata, dar nu este obligatoriu pentru functionarea masinii.

Tot in gama Toyota electrificata gasim si masini full hybrid, cu toate avantajele propulsiei pe baza de curent electric, dar fara incarcare la priza. Toate masinile Toyota de acest folosesc baterii care se incarca singure, in timpul deplasarii. Incarcarea bateriei se realizeaza prin redirectionarea excesului de putere al motorului, precum si prin tehnologia de franare regenerativa, care permite motorului electric sa se comporte ca un generator pentru baterie la franare sau in rampa.

Toyota Plug-In Hybrid

Descopera gama de modele Toyota Plug-in Hybrid
Afla mai multe

Pompa devine priza, furtunul devine cablu

Revenind insa la bateriile care au nevoie de incarcare la priza, primul lucru important de mentionat este faptul ca bateria poate fi incarcata in mai multe locuri si stiluri. In functie de nevoi si de stilul de viata, aveti posibilitatea de a incarca masina la domiciliu sau in spatiile publice, precum si optiuni de incarcare rapida atunci cand situatia o cere.

Incarcarea la domiciliu

Prin incarcarea la domiciliu, o masina electrica din gama Toyota poate fi complet reincarcata atata timp cat proprietarul foloseste o priza adecvata, verificata de un electrician. Acasa, o baterie de 75 kWh precum cea de pe unele modele PROACE se poate reincarca in 42 de ore, insa un incarcator rapid precum cel al modelului RAV4 Plug-in Hybrid are nevoie de doar 7,5 ore pentru a umple o baterie dintr-o sursa standard de 10A.

Tot la domiciliu, dar si in spatii publice, masina electrica poate fi reincarcata la statii de incarcare dedicate, instalate pe perete. Acestea sunt cele mai des-intalnite sisteme de reincarcare si combina un cablu dedicat cu o unitate de perete. Avantajul principal al acestui sistem e faptul ca incarca bateria mult mai repede, cu bateria de PROACE mentionata mai sus incarcata in circa sapte ore, iar cea de RAV4 Plug-in Hybrid incarcata in 2,5 ore.

Incarcarea in spatiile publice

In afara domiciliului, pe de alta parte, te vei bucura poate sa afli ca Romania devine din ce in ce mai prietenoasa cu masinile electrice. Numarul de statii de incarcare este in crestere constanta, iar acum se poate face efectiv un tur al Romaniei, cu masina electrica, fara a avea emotii ca bateria se va goli complet.

Pe internet sunt foarte multe articole si liste care detaliaza ce statii sunt disponibile in Romania, cat de eficiente sunt si in ce conditii pot fi accesate.

In statiile de service de pe marginea drumurilor, precum si in benzinarii sau in parcarile unora dintre magazinele mari, poti gasi statii de incarcare rapida, care pot umple bateria PROACE de 75 kWh in circa 48 minute, iar pe cea de 50 kWh, disponibila pe Proace City Electric, o pot umple in aproximativ jumatate de ora.

In plus, soferii de masini hibride sau electrice se comporta in multe situatii ca o mare comunitate, pregatiti oricand sa faca schimb de experienta, sa povesteasca unde au gasit statii mai bune sau ce trasee au ales pentru diverse destinatii.

Incarcare rapida vs incarcare standard

Incarcarea rapida, asa cum scriam mai sus, ar trebui sa fie o solutie folosita doar atunci cand situatia o cere, deoarece modul rapid de incarcare a bateriei este foarte agresiv si poate dauna pe termen lung daca este folosit prea des.

Incarcarea unei masini electrice este, deci, un joc al anticiparii. Daca o Toyota Prius din 2017, cu o autonomie de 50 km, petrece intre trei si patru ore la incarcat, in functie de metoda de incarcare, un bolid precum bZ4X din 2022, cu o autonomie de zece ori mai mare sta ”in priza” cel putin opt ore cand se foloseste un incarcator de 11kW trifazat si cel mult 37 ore cand apelam la mufa cu trei pini.

La mijloc, deja mentionata Toyota RAV4 Plug-in Hybrid din 2021, cu o autonomie de circa 70 km, sta la incarcat intre trei si opt ore, in functie de metoda folosita.

Din ce in ce mai simplu

Dincolo de toate aceste detalii si informatii legate de metodele, timpii si capacitatile de incarcare pentru masina electrica pe care ati ales-o, important este sa retii faptul ca dupa un timp aceste notiuni devin la fel de familiare cum erau bunaoara asocierile intre pompa, rovinieta, cafea si odorizante de habitaclu. In plus, pentru cei care vor mai mult control asupra masinii, Toyota propune functia de ”Hybrid coaching” in aplicatia MyT, care ofera sfaturi si recomandari contextualizate pentru imbunatatirea stilului de condus. Una dintre optiunile aplicatiei, de exemplu, este posibilitatea de incarcare de la distanta, prin care soferul poate monitoriza nivelul bateriei si poate initia sau programa incarcarea, in functie de nevoi.

Asadar, vino sa vezi si sa testezi gama Toyota electrificata si nu uita sa intrebi despre aplicatia MyT.

Vezi gama electrice Toyota

Afla mai multe