Ai nevoie de informatii suplimentare?
Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Unde ne incarcam electricele

Indiferent daca incarci acasa, la birou sau pe traseu la punctele de incarcare tot mai numeroase, reincarcarea autovehiculului electric este simpla si comoda.

Unde ne incarcam electricele

Cum iti poti incarca masina electrica?

Pentru utilizatori, probabil cea mai mare provocare a erei electrice in care am pasit nu tine de anxietatea de autonomie sau de costurile de intretinere, ci de modul in care percepem incarcarea autovehiculelor pe baterii. In mod natural, facem comparatie directa intre masinile cu motor termic si cele electrice, situatie in care autoturismul electric va pierde, din cauza timpului necesar incarcarii.

Insa un atribut important al masinii electrice aici este ca realimentarea nu necesita o actiune dedicata, cum ar fi mersul la benzinarie, pentru ca doar acolo gasesti carburant. In cazul masinilor electrice, „combustibilul” este mult mai la indemana. Pastrand corelatia cu masinile cu motorizari conventionale, tindem sa gasim insuficienta infrastructura electrica, cu toate ca se fac demersuri vizibile pentru extinderea ei. Partea buna este ca nu avem nevoie de statii de alimentare rapida peste tot, ci mai degraba de solutia cea mai buna pentru nevoile noastre.

Incarcarea la priza de uz casnic

Nu este nici pe departe cea mai rapida solutie de incarcare, insa este cea mai la indemana: in cazul in care situatia o impune, priza de uz casnic poate fi folosita cu incredere pentru incarcarea bateriei autovehiculului dumneavoastra electric.

Aceasta are o putere incarcare de aproximativ 2,3 kW, ceea ce inseamna ca incarcarea completa a unei baterii poate dura mai multe zeci de ore, in functie de capacitatea acesteia. De exemplu, in cazul lui bZ4x, care are o baterie cu capacitate utilizabila de 64 kWh, o incarcare completa ar dura circa 28 de ore. Pentru folosirea unei prize de uz casnic aveti nevoie de cablul de incarcare disponibil pentru autovehiculul dumneavoastra electric.

Sigur, o baterie plina garanteaza, in cazul lui bZ4x autonomii maxime de 467 sau de 513 kilometri, in functie de versiunea de motorizare. Asta inseamna ca in 16 ore, chiar si incarcat la priza, bZ4x se incarca suficient cat sa ruleze pana la 230 de kilometri, cu mult mai mult decat aveti nevoie probabil intr-o zi obisnuita de lucru.

In cazul incarcarilor de acasa, un plin de bZ4x va costa circa 96 lei – estimare facuta in raport cu pretul mediu al unui kWh (1,5 lei) in 2023 pentru utilizatorii casnici. Acesta poate varia usor in functie de tariful local al electricitatii.

Configurator bZ4x

Dynamic, Exclusive sau Luxury? Tie ce echipare a noului SUV Electric Toyota bZ4X ti se potriveste?
Afla mai multe

Wallbox

O solutie mai confortabila in cazul incarcarii acasa este wallboxul, o priza de perete cu putere mai mare de incarcare. In functie de modelul ales, puterea maxima a unui wallbox poate fi de 7,4 kW, 11 kW sau 22 kW. In cazul lui bZ4x, care poate primi pana la 11 kW atunci cand este conectat la o sursa de curent alternativ, oricare dintre statiile wallbox este eligibila. Incarcarea completa de la wall box dureaza astfel mai putin de 6 ore.

Statistic vorbind, timpul de utilizare al autovehiculului, oricare ar fi acesta, este mult mai mic decat cel de stationare. In cazul masinilor electrice, timpul de stationare poate fi folosit cu rost: pentru realimentarea cu energie.

Costurile utilizarii unui wall box depind de tariful fiecarui furnizor si, desigur, de tariful local al electricitatii.

Testeaza bZ4x

Experimenteaza senzatia de la volanul unui model electric Toyota. Alege reprezentanta Toyota preferata si programeaza test drive-ul.
Programeaza test drive (Opens in new window)

Incarcarea la statia rapida

Cea mai eficienta incarcare a automobilelor electrice este la statiile de incarcare dedicate, care folosesc curent direct. Puterea de incarcare variaza, in functie de statie, de la 50 kW la 350 kW.

Puterea incarcarii este dictata si de specificatiile autovehiculului dumneavoastra electric. Toyota bZ4x, de exemplu, poate primi curent cu pana la 150 kW. Conectat la o sursa de putere echivalenta, va putea sa recupereze intervalul 20-80% al bateriei in 32 de minute.

Din punct de vedere al costurilor, pentru un plin de baterie de bZ4x veti plati 178 de lei. In cazul incarcarii fast charge (curent direct), costul per kWh este in 2023 de 2,49 lei.

La sursa de curent alternativ (cu putere maxima de 22 kW), pretul este de 1,99 lei per kWh. De regula, statiile de incarcare publice sunt dotate cu cablu pentru incarcare rapida (DC), asa ca pentru incarcarea la sursa de curent alternativ (AC) veti avea nevoie de cablul care vine in dotarea masinii.

50 kW, 100 kW, 350 kW – acestea sunt cifrele optime de incarcare ale statiilor rapide, insa puterea de incarcare variaza si in functie de temperatura exterioara, sau de starea retelei electrice intr-un anumit moment. Cu alte cuvinte, o statie de 50 kW nu garanteaza oricand o incarcare la putere maxima, pe toata durata incarcarii – lucru bun de luat in calcul atunci cand va planificati astfel de opriri. Chiar si asa, statiile care folosesc curent direct sunt cele mai rapide solutii de incarcare ale autovehiculului dumneavoastra electric.

Motivul pentru care producatorii indica intervalul de incarcare cuprins intre 20% si 80% din capacitatea bateriei tine de natura acestui tip de acumulator. In intervalele 0-20% si 80-100%, incarcarea este ingreunata de procesele chimice din baterie, cand aceasta nu mai poate primi curent direct cu la fel de mare rapiditate. Mentiunea este valabila doar in cazul incarcarilor la statii rapide, care folosesc curent trifazat. La priza de uz casnic sau la wall boxuri, care folosesc curent monofazat, puterea de incarcare ramane neschimbata pe toata durata procesului de incarcare.