Povestea Prius

Porneste intr-o calatorie spre viitor

Motorul cu combustie a revolutionat lumea ultimului secol prin performantele sale legate de caii putere din ce in ce mai multi, din ce in ce mai accesibili si fiabili. Insa, din pacate, evolutia si popularitatea sa au dus la cresterea nesustenabila a folosirii combustibililor fosili, astfel incat astazi putem vorbi despre un impact major asupra mediului. Tocmai de aceea Toyota si-a dorit sa duca industria auto intr-o noua era, cu zero emisii, inca din 1993. Totul pentru un viitor curat pentru intreaga planeta.

Nici n-au trecut bine patru ani de cercetare si s-a si nascut un pionier: Prius Hibrid.

/


Revolutionarul model hibrid Prius, pe benzina si energie electrica, a facut valva la momentul lansarii. Pana atunci producatorii incercasera timp de decenii sa valorifice cele doua surse de energie la masini – fara succes. Cu toate acestea, in 1997, Toyota a fost prima companie care a depasit toate provocarile, fie ele ingineresti sau sociale si, ulterior, a lansat Prius, primul hibrid de serie din lume.

Pregatiti pentru secolul 21


Ca deschizator de drumuri, modelul de prima generatie a fost conceput pentru a iesi in evidenta - o formula pe care noi iteratii o vor repeta de-a lungul anilor. Studioul californian responsabil i-a conferit masinii ecologice aspectul distinctiv meritat: un profil agresiv, linie rotunjita a plafonului, si laterale ascutite cu un impresionant coeficient aerodinamic de Cd 0,29.

In interiorul caroseriei de sedan de talie mica a fost asezat un sistem hibrid special conceput, format dintr-un motor pe benzina cu consum eficient de combustibil VVT- i de 1,5 litri si un motor electric. Acest pachet integrat a fost conectat la un generator performant si la o baterie puternica nichel-metal hidrura, tot ansamblul fiind bine ascuns in spatele scaunelor din spate.

/

Sistemul hibrid Prius a avut o serie de solutii ingenioase de economisire a combustibilului: de la gestionarea inteligenta a puterii motorului la oprirea motorului atunci cand se asteapta la stop. Insa "capodopera" a fost sistemul regenerativ de franare: astfel energia cinetica - care anterior ar fi fost pierduta sub forma de caldura - a fost captata si transformata in energie electrica pentru a reincarca bateria, un exemplu remarcabil de "reciclare" ad-hoc.

O experienta electrizanta


Pentru conducatorii auto, acest lucru s-a tradus intr-o senzatie unica de condus. La viteze mici, navigatia in oras se face cu calm si liniste, iar pe masura ce viteza creste, motorul cu benzina preia stafeta pe nevazute. Iar pentru cel din spatele volanului nu e nimic de facut – automobilul se conduce cu aceeasi simplitate si intuitivitate cu care este obisnuit de la un automobil conventional.

Pe scurt, modelul hibrid oferea performanta completa a unui automobil conventional dar cu o eficienta a consumului de combustibil cel putin dubla, unde mai pui si ca emisiile de CO2 au fost injumatatite.

/

Din punct de vedere al designului, interiorul cabinei are caracteristici futuriste. Habitaclul cu indicatorii de viteza si de avertizare a fost montat central, pentru acces mai facil in mers. Dedesubt a fost montat un contor de energie care ofera pasagerilor informatii importante despre cum sunt folosite cele doua motoare, despre baterie si despre sistemul de reincarcare.

Titlurile din publicatiile momentului declarau noul Prius "precursorul automobilelor alimentate cu combustibil fosil al secolului 21". Exporturile din Japonia a inceput in anul 2000, iar americanii preocupaţi de mediu au adoptat imediat modelul. Pe langa ei, foarte multe celebritati au adoptat imediat masina, aducandu-i un spor de vizibilitate si notorietate.

Lumea a stat cu sufletul la gura, asteptand sa vada cum va putea imbunatati Toyota un concept atat de radical.

/
O noua era incepe


Cand a venit timpul, in 2003, ca noul model hibrid sa fie dezvaluit, lumea astepta cu sufletul la gura pentru a vedea ce mai putea Toyota sa aduca in plus conceptului radical de masina. Pentru ingineri a fost o oportunitate incredibila. Toyota era deja considerata o companie eco-constienta, iar sarcina lor fusese sa imbunatateasca absolut toate aspectele precedentului model: emisii si mai mici, performante imbunatatite si consum mult mai bun.

Pentru o asemenea performanta, uriasa in contextul acelor ani, singura modalitate de a o atinge a fost sa se porneasca de la zero cu design-ul, totul concentrat in jurul unui sistem hibrid mai avansat decat tot ce se facuse vreodata. Ca sa fie atinsa, Toyota a inregistrat in timpul dezvoltarii nu mai putin de 530 de noi patente.

/
Asa cum se spera, noul sistem - acum cunoscut sub numele de Hybrid Synergy Drive (HSD) - a adus o serie de schimbari majore. Pentru a obtine un Prius mai rapid, mai receptiv si mai modest in consum au fost aduse imbunatatiri motorului conventional si bateriei, iar motorului electric i s-a crescut puterea cu 50%. Rezultatul? Modelul a devenit lider mondial ca eficienta a consumului iar emisiile de CO2 au scazut la un impresionant (pentru vremea respectiva) 104g/km.
/
Caroseria a fost inlocuita cu una contemporana din punct de vedere al design-ului, integrand cele mai noi tehnologii de siguranta auto, masina obtinand astfel 5 stele Euro NCAP la testele de impact.
Un tur de forta tehnic


A doua generatie Prius nu numai ca ingloba intregul know-how de mediu Toyota, dar a si stabilit niste standarde pe care multi producatori nu le-au depasit sau atins nici astazi, din punct de vedere al inovatiei tehnologice.

Au fost atinse atunci o serie de premiere mondiale: Intelligent Park Assist (IPA) - un sistem proiectat pentru a asista soferii in timpul parcarii; Controlul stabilitatii vehiculului cu directie asistata (VSC S-) - un sistem avansat de siguranta si de control unificat al servodirectiei, completat de sisteme antiderapante; si un sistem electric de aer conditionat care functiona chiar si atunci cand motorul era in ralanti.

/

In interior era suficient de mult spatiu pentru acomodarea unei familii de cinci persoane. Habitaclul montat central era marit si avea si un ecran color multimedia de dimensiuni mari in centrul tabloului de bord. Modelele standard din gama aveau specificatii care nu se gaseau nici la multe masini  executive de top, cum ar fi cruise control, sisteme audio premium, navigatie prin satelit, apeluri hands-free si un monitor retrovizor.

Daca mai era nevoie, a doua generatie Prius a dovedit cu varf si indesat ca tehnologia hibrid capatase aprecierea publicului larg, si nu urma sa dispara. Cu alte cuvinte, nu era un simplu trend, era viitorul automobilismului. E de-ajuns sa consultati studiul JD Power, un studiu global despre satisfactia clientilor, si va veti convinge.

Incredibil, comenzile din primele luni au sfidat toate proiectiile si vanzarile au ajuns la 180.000 (fata de obiectivul de 10.000), in timp listele de asteptare se intindeau la sapte luni.

/
Campionul mondial devine si mai bun


In 2009, a treia generatie Prius urma sa fie lansata. Dupa succesul generatiei anterioare, comenzile din primele luni au sfidat toate proiectiile si vanzarile au ajuns la 180.000, in timp ce listele de asteptare se intindeau la sapte luni. Noua masina a captat imaginatia oamenilor, astfel incat si guvernele au inceput sa ofere stimulente la achizitia unei masini ecologice.

Silueta masinii a fost pastrata in mare parte, dar curbele celei de-a doua generatii au disparut, fiind inlocuite cu linii clare si suprafeţe ascuţite, un update necesar de design.

Inginerii Prius nu s-au culcat pe laurii modelului anterior, astfel incat fiecare aspect al masinii a fost rafinat si imbunatatit. Pentru o mai buna eficienta a combustibilului la mare viteza si pentru un cuplu mult mai eficient, dimensiunea motorului a fost majorata la 1,8 litri, in timp ce 90% din componentele sistemului hibrid au fost reinventate, reducand greutate si spatiu.

/
A treia generatie, a treia runda de inovatii. Sub capota se regaseau prima pompa de apa electrica si primul sistem de recirculare a gazelor de esapament (EGR), tehnologii care au redus fortele care actionau in interiorul motorului, oferin astfel o reducere a consumului de combustibil. Si asta nu era tot! Iubitorii de tehnologie se mai puteau bucura si de panouri solare integrate in acoperis. Pe langa avantajele evidente in ceea ce priveste alimentarea cu curent electric, acestea reduceau foarte mult si acumularea de caldura cat timp masina era parcata. Practic, cand sistemul simtea ca temperatura depasea o anumita valoare, sistemul de aer conditionat pornea automat, alimentat direct de catre panourile solare din acoperis. Pe sofer il astepta intotdeauna o temperatura perfecta in interiorul cabinei.
/
Consumul de energie electrica a scazut cu 30% datorita utilizarii pe scara larga a iluminarii cu LED-uri, iar plasticul folosit la constructia masinii era unul ecologic – o alta premiera mondiala.
/
/
O familie Prius in crestere In 2012, Prius a devenit o familie de trei, prin adaugarea a doua modele derivate: Prius+ si Prius Plug-in. Beneficiind de baterii mai puternice litiu-ion, urmatorul capitol in povestea Prius a extins fanii marcii si a expus astfel viziunea Toyota despre un viitor sustenabil la un numar record de oameni.
/
Prius-Plug-In Estetic, Prius Plug-In a fost modelat dupa fratele sau mai mare, vestea cea mare fiind ca bateriile puteau fi acum incarcate de la o sursa externa. Pentru cei care doresc sa se bucure de distante mai mari doar pe consum electric - fara grija de a ramane fara curent, Prius Plug-in a fost solutia ideala.
/
Prius+ Oferind mai mult spatiu de incarcare si loc suficient pentru sapte pasageri, Prius+ avea in continuare un aspect familiar, dar cu un spate mai alungit si mai patrat. Diferente de stil erau subtile iar modelul era atractiv pentru familiile in crestere, cu nevoi de mai mult spatiu. Prius+ respecta intocmai toate standardele eco ale fratilor sai de gama, iar performanta nu a fost afectat de greutatea extra, intrucat bateriile au fost proiectate sa fie mai puternice.
Privind spre viitor


Putem sa spunem, fara sa ne inselam, ca Prius a facut suficient de multe lucruri pentru a-si inscrie numele in cartile de istorie ca una dintre masinile definitorii ale ultimilor 100 de ani, in timpul relativ scurt de 18 ani de vanzare. La inceput, nu toata lumea ne impartasea convingerea ca hibridul ar putea schimba lumea in bine, dar acum nimeni nu mai poate nega ca Prius, cu tehnologia hibrid care ii sta la baza, reprezinta un pas inainte extrem de important spre un viitor cu zero emisii.

Cu introducerea fiecarei generatii, Prius a contribuit la reducerea emisiilor, cresterea eficientei consumului de combustibil, a inventat tehnologii de ultima ora si, cel mai important, a revolutionat industria auto, oferind o platforma sustenabila pentru viitorul automobilismului.

/
Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.