Tipuri de autovehicule hibride si electrice

Raspunsul la provocarile privind mediul inconjurator se bazeaza pe electrificarea progresiva a sistemelor de propulsie, prin introducerea unuia sau mai multor motoare electrice, in diferite combinatii sau in locul motorului conventional.
 
Toyota s-a angajat pe drumul dezvoltarii solutiilor electrificate de mai bine de 20 de ani si gratie celor peste 15 milioane de vehicule hibride vandute a castigat o experienta considerabila in popularizarea vehiculelor electrificate.

Toyota Hybrid versus alte tehnologii
/
Cele 3 componente ale sistemelor electrice

1. Unul sau mai multe motoare electrice care contribuie in intregime sau partial la tractiune, a caror marime si putere depind de tipul sistemului electric,
2. O baterie care stocheaza energia pentru motorul electric,
3. Un invertor care converteste puterea furnizata de baterie din curent continuu in curent alternativ, pentru a alimenta motorul electric si care efectueaza, de asemenea, si procesul invers, de recuperare a energiei cinetice a masinii in cazul decelerarii/franarii.

HEV – Autovehiculul cu propulsie hibrida

Autovehiculul cu propulsie hibrida este echipat cu un motor termic (pe benzina, in cazul Toyota) si un motor electric. In functie de tipul motorului electric, acesta poate sa functioneze independent de cel termic, pentru a mari eficienta si a reduce emisiile. Motorul termic poate sa fie alimentat atat de carburanti traditionali, precum benzina sau motorina, dar si carburanti alternativi, precum gaz metan sau GPL (gaz petrolier lichefiat).

In functie de performanta sau in functie de metodele sau principiile de functionare, autovehiculele cu propulsie hibrida pot fi clasificate in mai multe feluri.

O prima clasificare le cuprinde pe urmatoarele:

1. Hibrid in serie, unde doar motorul electric pune in miscare rotile folosind electricitatea generata de motorul termic. Motorul termic functioneaza doar ca un generator pentru încărcarea bateriei.
2. Hibrid paralel, unde ambele motoare, atat cel termic cat si cel electric, participă la tracțiune. Scopul motorului electric este in principal de a aduce energie suplimentara celei generate de motorul termic, in functie de necesitati.
3. Hibrid in serie/ paralel – combinate, cunoscut si ca hibrid multimodal, este un hibrid capabil sa functioneze atat in modul alimentat cu benzina, cat si in modul electric, dar si in baza unei combinatii a ambelor moduri.

Cea de-a doua clasificare, care este de altfel si cea mai intalnita, foloseste modurile sistemului de operare pentru a diferentia intre urmatoarele tipuri de hibride:

1. Full Hybrid este cel mai avansat sistem, unde motorul electric poate propulsa autovehiculul independent. Aceasta permite ca masina sa poata fi condusa in modul EV, complet electric, cu anumite limitari de viteza. Sistemul Full Hybrid are o putere mai mare si functioneaza cu tensiune electrica nominala de 650V, ceea ce ii permite sa participe in mod semnificativ la tractiunea implicita fiecarui mod de condus.
2. Mild Hybrid, unde motorul poate fi folosit doar pentru a sustine performanta motorului termic, dar nu poate propulsa autovehiculul de unul singur. Motorul electric este alimentat in mod normal de o tensiune electrica de pana la 48V.
3. Micro Hybrid, unde motorul termic este cuplat la un dispozitiv START&STOP, care poate sa opreasca motorul termic cand masina este intr-o pozitie neutra si sa o reporneasca cand cuplezi intr-o treapta de viteza pentru pornirea de pe loc. Micro Hybrid-ul este echipat cu franare regenerativa, in vederea reincarcarii bateriei.

PHEV – Autovehicul Plug-In cu motor hibrid

Autovehiculul Plug-In hibrid este un sistem electric Full Hybrid care are o baterie de mare capacitate (in comparatie cu Full Hybrid) care poare fi incarcata si de la o sursa externa (priza casnica de exemplu), ceea ce face ca masina sa mearga pe distante lungi folosind exclusiv motorul electric (tractiune full electric pana la 50 km in cazul modelului Toyota Prius Plug-In). Cand bateria se consuma si nu este reincarcata de la o sursa externa, masina functioneaza ca un Full Hybrid, cu performante si emisii in concordanta cu acest tip de autovehicul.

Comparativ cu beneficiile unui Full Hybrid, Plug-In-ul reduce si mai mult emisiile si consumul, gratie autonomiei ridicate in modul electric.

BEV – Autovehicul cu motor electric

Autovehiculul 100% electric garanteaza zero emisii de gaze cu efect de sera sau poluanti pe tot parcursul operarii lor. Cand reincarcarea se face din surse de energie regenerabile, impreuna cu autovehiculele FCEV, devin cea mai eficienta solutie din punct de vedere ecologic.

Industria auto si-a intensificat eforturile de cercetare si de dezvoltare, insa in continuare raspandirea autovehiculelor full electrice este limitata de:
• Capacitatea bateriilor, care, din cauza restrictiilor de dimensiuni si greutate, nu sunt capabile inca sa asigure o autonomie atat de mare precum asigura autovehiculele conventionale,
• Lipsa unei infrastructuri adecvate si larg raspandite de statii de reincarcare, care sa aiba suficienta putere pentru a permite o reincarcare rapida,
• Costurile sunt in continuare foarte mari, mai ales cele ale bateriilor.

FCEV – Autovehicul cu hidrogen

Autovehiculul alimentat cu hidrogen este proiectat pe o platforma hibrida, unde rezervorul de combustibil si motorul cu combustie interna sunt inlocuite de un rezervor cu hidrogen si pile de combustie.

Aceasta este, asadar, o masina electrica cu zero emisii poluante, care este alimentata cu hidrogen, cu un potential foarte mare de a transporta energie (inmagazinata intr-unul sau mai multe rezervoare situate sub cabina). Hidrogenul reactioneaza chimic cu oxigenul in pilele de combustie pentru a produce electricitatea care alimenteaza motorul electric ce propulseaza masina. In urma acestui proces chimic rezulta, de asemenea, apa, care este eliminata pe teava de esapament.

Din punct de vedere ecologic FCEV este o solutie ideala, alaturi desigur de BEV, autovehicul echipat doar cu motor electric.

Setarile tale de cookie-uri

Cookie-urile sunt folosite:

• Pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site,
• Pentru a-ti inlesni accesul la servicii si instrumente ale partenerilor nostri,
• Sa ne ajute sa intelegem si sa imbunatatim functionarea site-ului,
• Sa promovam masinile Toyota.

Iti recomandam sa permiti toate cookie-urile, insa daca doresti poti sa iti schimbi preferintele cu usurinta, prin click pe butonul de mai jos.

Gasesti detalii complete despre politica de cookie-uri in site in pagina Politica cookie-uri.