Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

De la norma Euro 1 la Euro 7 – Eliberarea sustenabila de constrangerile emisiilor poluante

Restrictiile tot mai exigente ale normelor europene de poluare au accelerat adoptarea unor tehnologii evoluate si au sustinut inovatia in domeniul motoarelor cu ardere interna. Drept urmare, limitarile anticipate de viitoarea norma Euro 7 vizeaza obiective extrem de ambitioase, justificate de realizarile atinse pe baza normelor implementate pana acum.

Au trecut mai bine de 50 de ani de la prima initiativa europeana de armonizare a legislatiilor nationale pentru reducerea poluarii cauzate de emisiile motoarelor termice ale autovehiculelor, dar reglementarile din domeniu cu cel mai mare impact in constiinta publica sunt strans legate de normele aplicate incepand din 1992.

Prevederile standardului Euro 1 au deschis calea unor transformari profunde in segmentul mobilitatii de-a lungul ultimilor 30 de ani.

Fiecare noua norma Euro a recalibrat efortul industriei auto in directii de dezvoltare inedite, impunand solutii tehnice tot mai specializate, de la convertizorul catalitic cu trei cai pana la sistemul de reducere catalitica selectiva (SCR – Selective Catalytic Reduction) cu o solutie pe baza de uree. In acelasi timp, a modificat substantial portofoliul de motoare termice, inclinand balanta in favoarea propulsoarelor cu cilindree mica si turbocompresor, concomitent cu reducerea ponderii dieselurilor din oferta comerciala.

In pragul adoptarii normei Euro 7, care ar trebui sa intre in vigoare in 2025, este utila rememorarea principalelor etape ale reglementarilor europene, identificand cat mai precis jaloanele esentiale care au condus la reducerea succesiva a emisiilor de noxe. 

DESCOPERA RABLA 2022 LA TOYOTA

Vezi modelele Hybrid cu emisii scazute in programul Rabla 2022
Afla mai multe

Emisii-ca-zapada si cele 7 norme

Standardele europene de emisii au evoluat nu doar in privinta limitelor impuse pentru omologarea si inmatricularea autovehiculelor, ci si prin modul in care au fost definite materiile poluante si felul in care acestea au fost masurate.

Trebuie mentionat si faptul ca normele Euro au prevederi diferite pentru diverse categorii de vehicule, cu reglementari distincte pentru motociclete, autoturisme, autoutilitare, camioane, autobuze. Pentru claritatea expunerii, tabelul urmator descrie situatia specifica autoturismelor, preluand doar cei mai relevanti dintre poluantii luati in calcul.    

Un alt aspect important se refera la implementarea defazata a normelor Euro, impuse mai intai pentru procedurile de omologare ale modelelor, iar dupa un anumit interval de timp aplicate si pentru inmatricularea masinilor noi. Este creat astfel un spatiu de manevra intre momentul in care constructorii trebuie sa se conformeze noilor prevederi si momentul la care dealerii au dreptul sa comercializeze modele care respecta norma precedenta. 

Cea mai scurta perioada intre cele doua etape a fost de sase luni, la introducerea Euro 1, cea mai lunga s-a inregistrat pentru norma Euro 6d-Temp: doi ani. Tabelul de mai jos foloseste ca referinta data de la care modelele noi sunt omologate conform respectivei norme Euro. 
*Data implementarii EURO 7 si valorile limita pentru emisiile de monoxid de carbon si oxizi de azot sunt prezentate ca referinta pentru negocierile care au loc in prezent intre Comisia Europeana si industria auto.

Normele WLTP

Afla mai multe

Rezultate pe masura performantelor reale

Reducerea emisiilor poluante ca urmare a aplicarii normelor Euro este fara indoiala impresionanta: un exemplu stralucit este oferit de limitele particulelor in suspensie, reglementate initial la 0,14 g/km pentru dieselurile omologate conform Euro 1, pentru ca in norma Euro 6 sa fie reduse la 0,0045 g/km atat pentru diesel, cat si pentru motoarele pe benzina cu injectie directa (o reducere de peste 30 de ori a masei acceptate).

De altfel, problema particulelor a fost unul dintre factorii care au determinat revizuirea standardului Euro 5 incepand din septembrie 2011, cand a fost introdusa limita numarului de particule, adaugata pragului de masa instituit anterior. A fost o masura impulsionata de studiile care au dovedit ca particulele in suspensie captate in sistemele catalitice erau eliberate intr-o forma si mai fina in faza de regenerare a catalizatorului.

Un alt aspect sensibil al omologarii conform standardelor Euro este reprezentat de procedurile de testare si masurare a emisiilor poluante, proces rafinat in multiple randuri pentru a obtine rezultate cat mai apropiate de performantele reale.

Trecerea la Euro 3, de pilda, a impus masuratorile in regim NEDC (New European Driving Cycle), care au restrans anumite libertati ale testelor de laborator ECE+EUDC folosite pana atunci (masina putea fi aclimatizata la o temperatura cuprinsa intre 20 si 30°C si era acceptata incalzirea motorului timp de 40 de secunde inainte de inceperea testului; testele NEDC au interzis astfel de optimizari). 

Ciclul de testare NEDC a fost inlocuit incepand din 2017 cu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure), aducand un grad sporit de realism omologarii in conditii de laborator: perioada de test mai ampla (30 de minute fata de 20 minute alocate pentru NEDC), pe o distanta extinsa de la 11 km (NEDC) la 23 km, cu o configuratie diferita de regimuri de rulare urban/interurban, la viteze maxime mai ridicate decat inainte.

PROVOCAREA TOYOTA 2050

Provocarea noastră de mediu pentru 2050, anunțată în 2015, cuprinde șase "provocări" care acoperă fiecare aspect al afacerii noastre - explorarea noilor produse și tehnologii și rolul nostru de stimulare a oamenilor și a comunităților de a învăța și de a îmbunătăți lumea naturală din jurul lor.
Afla mai multe

Emisii reale in teste dinamice

Testele WLTP sunt suplimentate de masuratorile efectuate in trafic (RDE – Real Driving Emissions) intr-un interval cuprins intre 90 si 120 de minute, pe sectiuni de drum urban, interurban si autostrada. Adoptarea RDE explica in buna masura intervalul de doi ani alocat intre data omologarilor de tip efectuate conform normei Euro 6d-Temp (septembrie 2017) si data pana la care mai pot fi inmatriculate modele cu norma Euro de dinainte. 

Desi limitele impuse de Euro 6 raman neschimbate, diferentele intre versiunile acestei norme (Euro 6b, 6c, 6d-Temp si 6d) sunt legate de modalitatile de testare a emisiilor, iar RDE a schimbat gradual regulile jocului.

In prima faza, datele RDE au fost utilizate doar pentru monitorizarea si evaluarea conditiilor de testare ale autovehiculelor omologate Euro 6c.

Apoi, pentru modelele omologate incepand din 2017, rezultatele RDE au acceptat un factor de conformitate de 2.1, insemnand ca emisiile NOx inregistrate in trafic pot fi de 2,1 ori mai mari decat valoarea de laborator, in limita maxima impusa de norma Euro 6 (0,08 g/km). Acesta este standardul Euro 6d-Temp. 

In schimb, pentru norma Euro 6d, factorul de conformitate poate fi pana la 1.5 (factor fix de 1.0 cu o abatere acceptata de pana la 0.5), adica emisiile NOx nu pot depasi de 1.5 ori valoarea obtinuta in laborator. Acest regim este aplicat pentru omologarile efectuate dupa 1 ianuarie 2020 (pentru inmatriculari termenul a fost fixat un an mai tarziu).

In pregatirea viitoarei norme Euro 7, relevanta procedurilor de masurare a emisiilor devine tot mai importanta. Dincolo de fixarea unor limite de substante poluante, intregul mecanism care sta la baza RDE are nevoie de o actualizare permanenta. Prevederile RDE elaborate pana acum includ protocoale dedicate masurarii numarului de particule in suspensie, repere pentru testarea cu motorul rece si in timpul fazelor de regenerare, proceduri specifice pentru modelele hibride. 

Mai mult, toate datele inregistrate in timpul testelor RDE depind de echipamentele portabile PEMS (Portable Emissions Measuring Systems), de performantele tehnice si configuratia lor fizica (componente, masa totala), dar si de alte elemente de detaliu – profil de drum, conditii meteo si altele -, care ar trebui sa asigure conditii standardizate de evaluare pentru toate modelele omologate.     

Descopera Viitorul

Afla mai multe