Au trecut mai bine de 50 de ani de la prima initiativa europeana de armonizare a legislatiilor nationale pentru reducerea poluarii cauzate de emisiile motoarelor termice ale autovehiculelor, dar reglementarile din domeniu cu cel mai mare impact in constiinta publica sunt strans legate de normele aplicate incepand din 1992.
Prevederile standardului Euro 1 au deschis calea unor transformari profunde in segmentul mobilitatii de-a lungul ultimilor 30 de ani.
Fiecare noua norma Euro a recalibrat efortul industriei auto in directii de dezvoltare inedite, impunand solutii tehnice tot mai specializate, de la convertizorul catalitic cu trei cai pana la sistemul de reducere catalitica selectiva (SCR – Selective Catalytic Reduction) cu o solutie pe baza de uree. In acelasi timp, a modificat substantial portofoliul de motoare termice, inclinand balanta in favoarea propulsoarelor cu cilindree mica si turbocompresor, concomitent cu reducerea ponderii dieselurilor din oferta comerciala.
In pragul adoptarii normei Euro 7, care ar trebui sa intre in vigoare in 2025, este utila rememorarea principalelor etape ale reglementarilor europene, identificand cat mai precis jaloanele esentiale care au condus la reducerea succesiva a emisiilor de noxe.