Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Sa vorbim despre frana: descriere, uzura, mentenanta

Sistemul de franare este, probabil, cel mai important sistem de siguranta cu care este echipata o masina. Afla mai multe despre uzura franelor.

Sistemul de franare este, probabil, cel mai important sistem de siguranta cu care este echipata o masina Toyota, un sistem complex care trebuie sa functioneze in conditii optime indiferent de conditiile in care este condusa masina si urgentele care pot sa apara pe parcurs.

Simplificat, in momentul in care apesi pedala de frana, lichidul de frana preseaza pistoanele din etrierele de la fiecare roata, pistoanele apasa pe placutele de frana iar placutele apasa pe discul de frana care se invarte impreuna cu roata in timpul deplasarii. Frecarea dintre placutele si discurile de frana determina, in cele din urma, oprirea masinii.

Tot acest mecanism duce in timp la uzura placutelor si discurilor de frana, motiv pentru care ele trebuie verificate periodic si inlocuite daca sunt consumate dincolo de un anumit nivel. Utilizarea unor placute de frana sau a unor discuri de frana uzate poate duce la situatii extrem de periculoase atat pentru sofer cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Exista mai multe semne care arata apropierea momentului in care vor trebui schimbate placutele si discurile de frana, de exemplu atunci cand volanul vibreaza sau se aud sunete puternice in timpul franarii, dar si cand se simte o diminuare a capacitatii de franare la apasarea pedalei. Grosimea discului de franare este un alt bun indicator al sigurantei de franare, astfel ca daca discurile se subtiaza dincolo de minimul recomandat este obligatoriu ca ele sa fie schimbate.

De-a lungul timpului Toyota a dezvoltat constant tehnologia utilizata in sistemele si componentele masinilor sale, astfel ca toate placutele si discurile originale Toyota sunt proiectate si testate pentru a garanta maximul de siguranta. La fiecare moment al ciclului de viata al acestor componente, performanta sistemului de franare ramane 100%, datorita materialelor de calitate folosite.

Este, deci, foarte important ca proprietarii de masini Toyota sa optimizeze aceste sisteme complexe folosind placute si discuri originale, proiectate si fabricate special pentru fiecare model Toyota in parte. In plus, componentele aftermarket sunt produse pentru mai multe marci si pun mai mult accent pe optimizarea costurilor, ceea ce inseamna ca nu se vor potrivi la fel de bine pe sisteme atat de complexe precum cele ale unei masini Toyota.

Importanta pieselor originale

Afla mai multe despre importanta montarii pieselor originale in pastrarea durabilitatii si fiabilitatii masinii tale Toyota.
Afla mai multe

Semne de uzura ale sistemului de franare

Un sistem de franare care nu functioneaza corespunzator poate afecta mai multe aspecte ale experientei de condus, cu impact atat asupra confortului cat si al sigurantei pasagerilor. Cea mai mare problema creata de un sistem de franare

defectuos este majorarea timpului si distantei de franare, tendinta care poate avea consecinte grave la viteze ridicate. Iar aceasta problema nu dispare, ci se amplifica in timp, daca nu este solutionata.

Semnele ca ceva nu este in regula cu sistemul de franare apar treptat si pot fi identificate de un sofer atent atat prin zgomotele sau vibratiile pe care le produce masina la franare, cat si prin schimbari ale directiei sau ale duratei si puterii de franare.

Sistemul de franare trebuie inspectat periodic. Grosimea placutelor de frana trebuie si ea masurata periodic, iar cand se apropie de grosimea minima placutele si discurile trebuie inlocuite, preferabil cu piese originale Toyota.

Garantia Toyota

Vezi ce acopera garantia standard cu care vin masinile noi Toyota
Afla mai multe

O altfel de franare – masinile electrice si hibrid

Atunci cand vorbim despre masinile electrice si hibrid, domeniu in care Toyota are peste 20 de ani de experienta, sistemul de franare este cu totul aparte. Felul in care este proiectat sistemul de franare pe masinile electrificate permite o durata de viata mai lunga pentru componentele sistemului de franare, deoarece reduce viteza de deplasare prin absorbtie de energie cinetica.

In mod normal, pe masinile cu propulsie conventionala, frana se bazeaza pe forta de frecare dintre placutele de frana si discuri, la care se adauga frecarea dintre cauciucuri si asfalt. Aici energia cinetica este transformata in caldura si se risipeste, iar componentele implicate in procesul de franare au un nivel mai ridicat de uzura.

In sistemul de franare regenerativa, cu care sunt dotate toate masinile din gama Toyota electrificata, motorul electric isi modifica modul de functionare si actioneaza ca o frana. Energia cinetica a masinii este transformata in curent electric stocat, ulterior, in bateria de inalta tensiune a masinii, astfel ca motorul electric se comporta ca un generator, iar ajutorul primit de placute si discuri se traduce printr-un grad redus de uzura.

Cum functioneaza un hibrid

Afla ce este si cum functioneaza tehnologia Toyota Hybrid
Afla mai multe

Cum menajam sistemul de franare

Un avantaj suplimentar al sistemelor de franare regenerativa este faptul ca soferul are mai mult control asupra felului in care se comporta masina in diverse situatii de franare. De exemplu soferul poate stabili parametrii sistemului astfel incat franarea sa inceapa imediat ce a ridicat piciorul de pe acceleratie, iar franarea regenerativa poate fi aplicata pana cand masina se opreste complet.

Chiar si in absenta unui sistem de franare regenerativa, insa, exista lucruri pe care un sofer le poate face pentru ca masina sa franeze in conditii cat mai bune, iar componentele sa aiba o durata de viata cat mai lunga.

Cel mai bun mod de a menaja franele este sa nu franezi. Asta presupune un stil de condus anticipativ, prin care soferul evalueaza riscurile, pondereaza acceleratia si viteza de deplasare inainte de punctele in care ar trebui sa se

opreasca, la semafoare de exemplu, si evita situatiile in care sa fie fortat sa franeze brusc, in ultimul moment.

Daca totusi este necesar sa franezi, actiunea trebuie sa fie progresiva si lina, in masura in care se poate. Un sofer bun apasa pedala de frana din timp si nu misca pasagerii in fata si in spate. Totodata, un sofer bun este constient ca exista mai multe forte care pot reduce viteza masinii, astfel ca inainte de a apela la pedala se foloseste de frana de motor, forta de frecare a aerului si alte elemente care opun rezistenta in deplasarea masinii.

Sigur, reactiile trebuie adaptate la conditiile impuse de diferite situatii. In cazul aparitiei bruste a unui obstacol in calea de rulare, franarea trebuie sa fie rapida si ferma, ajutata oricum de catre sistemele de siguranta Toyota Safety Sense sau T-Mate cu care sunt dotate modelele din gama Toyota.

In cazul franarii pe suprafete cu aderenta limitata, precum gheata, procesul trebuie sa fie cat mai putin agresiv, aici urmarindu-se pastrarea pe cat posibil a aderentei si, implicit, a controlului directiei autovehiculului.

Programare service

Programeaza-te la service-ul preferat Toyota pentru verificarea sau schimbarea kit-ului de ambreiaj.
Programeaza-te acum