Configurator
Solicita un test drive
Cauta un dealer
Programare service online

Povestea motorsportului Toyota

O istorie ce se intinde de-a lungul a 60 de ani

Povestea noastra a inceput in 1957, cand am participat la Raliul Round Australia. De atunci, am participat la cele mai inalte nivele de motorsport din lume si am avut succes intr-o gama variata de discipline.

Platforma de test perfecta

De când primul model Toyopet Crown a trecut linia de sosire în Australia, după ce a terminat o cursa de 17.000 km în 19 zile, activitățile noastre de motorsport s-au dovedit a fi un test perfect pentru noile tehnologii, materiale și cunostintele Toyota.

/
Toyopet Crown Deluxe
In primii ani

La doar 12 ani de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, Japonia se afla în mijlocul unei creșteri economice remarcabile. Industria automobilelor era în fază incipientă, iar numarul mașinilor importate il depaseau cu usurinta pe cel al masinilor domestice, iar calitatea producției nu era încă la același nivel. Ca rezultat, doar o mică minoritate din Japonia a avut un interes în motorsport.

Chiar și așa, o cerere a venit de la Consulatul Japonez din Australia, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, pentru ca un constructor auto japonez să intre în Raliul Round Australia din acel an. Toyota a răspuns, iar Kunio Kaminomura alaturi de Koujiro Kondo, a preluat controlul sedanului Crown cu un motor de 1,5 litri pentru 19 zile de pedeapsă.

În mod remarcabil, o mașină cu greutate redusă, cu combustibil suplimentar și piese de schimb, și cu doar 48 CP sub capotă, a terminat întregul curs fără probleme majore. Terminând pe poziția 47 Crown a ajuns la final, spre deosebire de alte 34 de mașini din cele 86 și am devenit primul producător japonez de mașini care a intrat în motorsportul mondial.

/
Toyopet Crown completes Round Australia Rally
Punand bazele

Cu un entuziasm crescut pentru motorsport in Japonia și cu participarea Toyota pe circuitele din întreaga lume, anii 60 au marcat un capitol interesant pentru fanii motorsportului japonez.

Spre sfarsitul anilor 1960, cursele de masini sportive se schimbau, masinile fiind echipate cu motoare de capacitate tot mai mare, iar pentru a ramane competitive am fabricat prima noastra masina special construita pentru curse, in 1968: Toyota 7. Aceasta prima versiune, cu motorul lui de 3 litri V8 montat central in sasiu, a fost in curand inlocuit cu un model de 5 litri care a continuat să termine pe locul trei in Marele Premiu al Japoniei din 1969.

Apoi, au venit anii 1970 și concentrarea producătorilor de automobile a început să se îndepărteze de curse. Politicile anti-poluare au fost ridicate pe toate agendele majore ale producătorilor de mașini, ceea ce a dus la anularea Grand Prix-ului japonez din 1970 și odată cu aceasta dezvoltarea de mașini sportive cu motoare de capacitate mare. Aceasta a fost o adevarata dezamagire pentru fanii de curse Toyota din intreaga lume, deoarece abia lansasem prima masina de curse cu motor turbo din lume: Toyota 7 Turbo.

Raul avea sa vina in 1973, deoarece războiul din Orientul Mijlociu a declanșat o lipsă internațională a petrolului ce a determinat mai mulți producători să suspende cursele. După ce a concurat în cursele de mașini din 1968, cu modelul Corona, această categorie a primit toata atentia noastra și am am dezvoltat alte modele pentru a concura, cum ar fi Corolla Levin, Starlet și Celica Turbo, care au terminat pe primul loc în cursa de 1000km de la Fuji.

/
Toyota 7 Turbo
Intrand pe scena mondiala

După o perioadă dificilă și instabilă la începutul anilor 1970, cursele japoneze au avut multe de așteptat. Primul Grand Prix Mondial de Formula 1 care a avut loc în Japonia a avut loc la Fuji Speedway în 1976 și 1977, iar cursele din seria Formula 2 și Grupa C au fost bine stabilite în țară.

Încă de la începutul anilor 1980, activitățile noastre de curse interne au constat în principal în sprijinirea echipelor private și a sportivilor de cluburi, dar în străinătate am câștigat din ce in ce mai mult avant.

În cadrul Campionatului Mondial de Raliuri, modelele Corolla și Celica s-au dovedit foarte competitive. Victorii remarcabile, cum ar fi Raliul Safari din Africa de Est și finalizarea pe pozitiile unu si doi în Noua Zeelandă au constituit baza pentru un deceniu de succes in raliu.

În 1982 am început să concurăm în seria Asociației Internaționale de Motorsport din America de Nord (IMSA) , câștigând campionatul de clasă GT cu Celica Turbo în 1987.

Înapoi acasă, a fost creată o nouă serie interTEC pentru mașinile de turism din Grupa A și a fost contestată de echipele afiliate de Toyota. Grupul nostru Supra Turbo s-a bucurat de un mare succes în această serie cu echipe precum TOMS, care a intrat și în legendara cursa Le Mans 24 Hour în 1985.

/
Celica Twin-cam Turbo
Intr-o rafala de campionate

La sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990 a fost un moment extrem de popular pentru raliurile mondiale. Fanii i-au plăcut că idolii lor conduceau mașini pe baza modelelor de producție pe care le puteau cumpăra într-un showroom. Intrarea noastră în grupul A a fost Celica GT-four, care a devenit din ce în ce mai reușită, câștigând Campionatul șoferilor în 1990 și 1992, urmat de titlurile producătorilor și șoferilor în 1993 și 1994.

Departe de noroiul și pietrișul Campionatului Mondial de Raliuri (WRC), concuram pe ambele maluri ale Atlanticului, pe circuite în cursele de anduranță și IMSA-GTP. În 1989, am început competiția în Campionatul Mondial de Sport Prototype și am luptat cu greu în jurul circuitelor mondiale împotriva lui Peugeot 905. O altă realizare notabilă în curând a fost un al doilea loc în cursa Le Mans 24 Hour 1993.

În 1992 și 1993, seria IMSA-GTP din America de Nord a fost dominată de AAR Eagle Toyota a lui Dan Gurney, care a luptat cu greu împotriva altor mașini majore ale producătorului.

În Japonia, noul Campionat All Japan Touring Car a început în 1994, cu sedane de 2 litri cu patru uși care concurează în două curse scurte de sprint. Am câștigat campionatul de fete cu un model Corona și încă o dată în 1998, cu un Chaser, care sa dovedit a fi ultimul an al seriei.

/
Celica GT-Four
Titluri prestigioase

Începând cu anul 1975, Toyota Team Europe (TTE), sub conducerea lui Ove Anderson, a fost responsabilă de activitățile noastre de la Campionatul Mondial de Raliuri. În 1998, TTE și-a extins accentul pe competiție în cursa Le Mans 24 Hours, cu toate că a câștigat cel de-al treilea campionat al producătorilor WRC în 1999.

După un impresionant debut în 1998, TS020 nu a reusit sa obtina victoria in cursa din 1999 - în ciuda faptului că a pornit de la poziția pole - prin ghinion, deși o alta mașină Toyota a terminat pe poziția a doua. Fiind una dintre primele mașini de curse care au fost dezvoltate complet prin proiectarea asistată de calculator, TS020 a fost una dintre cele mai avansate mașini de curse de pe scena mondială.

Cu câțiva ani mai devreme în 1996, am devenit un furnizor de motoare pentru seria CART Champ Car din America de Nord. După ce a câștigat prima dată victoria în 2000, a durat încă doi ani înainte ca Cristiano Da Matta să scoată la sorți primele titluri de șoferi și producători. Un an mai târziu, în 2003, ne-am mutat oferta în competiția Indy Racing League unde am făcut o impresie imediată câștigând titlul de șoferi.

Cireasa de pe tort a fost reprezentata de un succes foarte bun in 2003 a lui Gil de Ferran la prestigioasa cursa Indianapolis 500 de la Indianapolis Motor Speedway, prima cursa pentru un producator japonez de motoare.

/
Toyota TS020 GT1
O noua provocare

După succesul în unele dintre cele mai prestigioase evenimente de motorsport din întreaga lume, în ianuarie 1999, am decis să intrăm în lumea exclusivista a Formula 1 (F1).

Toyota Motorsport GmbH (TMG), care a condus echipa TTE în WRC, a fost aleasa pentru a conduce activitățile noastre F1 de la baza sa din Köln, Germania. Ca urmare a succeselor obținute în WRC și cursa de 24 de ore de la Le Mans, inițial au întreprins toată caroseria și dezvoltarea motoarelor din Köln, dar programul F1 a fost întărit în curând, când inginerii din departamentul nostru de cercetare și dezvoltare din Japonia au început să lucreze mai strâns cu echipa.

/

De-a lungul a nouă sezoane în F1 am obținut mai multe poziții de pol și podium, dar am pierdut în mod dezamăgitor această victorie. Totuși, fiecare punct pe care l-am câștigat în F1 a fost rezultatul unui efort imens de echipă și am realizat impresionant echipele cu experiență vastă și șoferi de nivel înalt.

Au fost mai multe puncte importante în cele nouă sezoane de F1. De la locul șase, impresionant al lui Mika Salo la primul nostru Mare Premiu și Cristiano da Matta, care a condus Marele Premiu al Marii Britanii, un an mai târziu, la ambele mașini care se calificaseră la fel de mare ca al treilea în acel an.

Dar a fost în 2005, cu o pereche de șoferi de Ralf Schumacher și Jarno Trulli, într-o mașină care a avut rezultate bune în curse, că am înregistrat cele mai bune rezultate. Prima noastra pozitie de pole, impreuna cu finale punctuale consecvente si un loc impresionant pe locul patru in Campionatul Mondial al Constructorului, au dovedit ca putem concura impotriva celor mai buni din lume.

Modelul TF109 din 2009, care a fost rapid de la începutul sezonului - și a câștigat Toyota pe primul loc în Bahrain - sa dovedit a fi ultima mașină din campania noastră F1. Accentul nostru sa mutat apoi la cursele de anduranță și la Campionatul Mondial de Rezistență 2012 (WEC).

/
Toyota TF107
O noua era a motorsportului

Revenind la un campionat care a inclus cursa legendară la Le Mans a fost un lucru, dar construirea unei mașini care ne-a permis să prezentăm tehnologia noastră hibridă, a însemnat că reînvierea WEC a fost perfect potrivită pentru activitățile noastre de curse.

Acum sub masca Toyota Racing, noul TS030 HYBRID a uimit fanii cu tehnologia hibridă pe benzină în sezoanele 2012 și 2013. Stocarea energiei electrice, generată în timpul frânării, într-un super-condensator, acest motor electric de 300 de cai putere ar putea fi folosit sub accelerare din iesirea din curbe pentru a completa puterea motorului pe benzina.

Utilizând cele două tuneluri aerodinamice TMG, TS030 HYBRID a fost proiectat astfel încât toate zonele mașinii să fie cât mai eficiente din punct de vedere aerodinamic. Curse pe o mare varietate de circuite pe tot parcursul anului, ar trebui să se desfășoare la viteze de până la 330 km / h la Le Mans și sub 100 km / h în curbe în Interlagos, unde forta aerodinamica si aderenta sunt importante.

/
TOYOTA Racing TS030 HYBRID
Campioni mondiali

După două sezoane de succes în WEC, in care am obtinut cinci victorii, șase plecari din pole-position și patru recorduri pentru cel mai rapid tur de pista, echipa a intrat în campania din 2014 plină de încredere datorită celui mai nou adversar: TS040 HYBRID.

Și ce an istoric se va dovedi a fi pentru echipa și șoferii. Masa redusă a autovehiculului, o creștere a puterii și o îmbunătățire cu 25% a eficienței consumului de combustibil (comparativ cu mașina din 2013) a alimentat TS040 HYBRID cu o putere de 1000 CP si tractiune integrala, la victorie în cinci din cele opt curse, si 12 vizite pe podium.

Ca rezultat, șoferii de la TOYOTA Racing Anthony Davidson și Sébastien Buemi au asigurat un titlu de șoferi foarte merituoși - prima coroană a Campionatului Mondial de la Toyota de când Didier Auriol a câștigat Campionatul Mondial de Raliuri în 1994 - titlu, încheind așteptările Toyota pe o durată de 15 ani pentru un titlu.

/
TOYOTA Racing TS040 HYBRID

După un an jubilant, 2015 se va dovedi a fi mai dificilă pentru Toyota Gazoo Racing, noul nume al echipei Toyota Racing. Competiția feroce de la producătorii rivali i-au facut sa obtina două poziții de podium și locul trei în Campionatul Mondial al Producătorilor pentru Toyota. Porsche și Audi au investit foarte mult pe parcursul iernii pentru a ajunge din urmă

În campionatul mondial al șoferilor, Buemi și Davidson în mașinile # 1 și Wurz, Conway și Sarrazin în # 2 au terminat sezonul exact pe aceleași puncte, dar datorită mult mai multor finale de pe locul 4, echipajul # 1 a ocupat locul cinci. Cel de-al treilea șofer Nakajima al celui de-al treilea echipaj a fost al șaptelea, din cauza lipsei cursei din Spa prin accidentare.

Finala sezonului 2015 a fost ultima cursa pentru TS040 HYBRID. În cele două sezoane din competiție, a finalizat peste 16 curse, câștigând de cinci ori și ajungând pe podium cu 14 ocazii, dar a venit vremea unui nou efort de a reveni în fața câmpului.

/
Provocari noi

Mașina care care avea sa ia locul vechiului model este noul TS050 HYBRID. Pentru a face saltul dorit în performanță, echipa sa întors la tablă de design pentru a produce un concept complet nou.

Punctul cheie al modelului TS050 HYBRID este un motor complet nou, echipat cu un motor pe benzină V6 de 2,4 litri, twin-turbo, echipat cu un sistem hibrid mai puternic.

Ca și mașinile normale Toyota, generatoarele de curent față și spate recuperează energia la frânare, stocându-l într-o baterie litiu-ion de mare putere și eliberându-l ca un impuls pentru o eficiență maximă. Cunostintele dobandite de la TS050 HYBRID va fi readus în procesele de cercetare și dezvoltare a autoturismelor, oferind informații valoroase despre tehnologia hibridă într-o aplicație de înaltă performanță.

Mii de ore în aerodinamica tunelului eolian au dat, de asemenea, un aspect dramatic noului nostru challenger și, combinate cu noile concepte de răcire, înseamnă că aproape fiecare aspect al șasiului TS050 HYBRID a fost reproiectat.

Cu toate acestea, numai atunci când luminile devin verzi pe cursa de deschidere a calendarului 2016 WEC - 6 ore de la Silverstone - vom ști dacă toată munca grea de a reveni la podium a fost fructuoasă.

/

Ca și cum nu ar fi fost de ajuns, anul 2016 vede și ultimul an de dezvoltare și pregătire pentru revenirea Toyota la World Rallying cu Yaris WRC. Dispunând de un nou motor de 1.6 litri turbo, cu injecție directă, care produce peste 300 CP, Yaris WRC este pregătit să lumineze scena mondială în 2017.

Cu toate acestea în minte, așteptăm cu încredere în timp ce începem un alt capitol interesant în istoria Toyota Motorsport ...

/

Mai multe despre Toyota

Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.