De la inceput

Toyoda AA

Salile Muzeului Louwman adapostesc un secol de excelenta auto: caroseriile stralucesc, rotile din aliaj sclipesc, iar parfumul de piele veche stapaneste atmosfera.

De fapt, exponatele imaculate sunt atat de multe, incat nimeni nu v-ar putea invinui pentru ca nu v-ati uitat la o masina mare, plina de rugina, care sta singura intr-un colt slab iluminat. Insa facand astfel, ati rata una dintre cele mai pretioase descoperiri ale muzeului: modelul Toyoda AA. 

Un nestemat neslefuit, parte importanta a istoriei japoneze: primul model de autovehicul pentru pasageri produs de Toyota si acesta este singurul exemplar original cunoscut de dinainte de razboi din intreaga lume!

/
/
toyodo to toyota
/

Modelul AA a vazut lumina zilei in 1936, in cadrul diviziei de automobile a Toyoda Automatic Loom Works, purtand numele fondatorului sau, Kiichiro Toyoda. Inainte de a se lansa in industria auto, familia Toyoda derulase o activitate de tesatorie de succes in Japonia, insa pentru antreprenorul Kiichiro, inspirat de vizitele in America, de automobilele si fabricile vazute acolo, viitorul in productia de automobile era mult prea atractiv.

Dupa lansarea unui prototip in 1935, A1, visul lui Kiichiro a devenit in sfarsit realitate odata cu lansarea Modelului AA pentru publicul larg, un an mai tarziu. Inspirat de design-ul de succes al principalelor masini americane ale vremii, AA se asemana din multe puncte de vedere cu popularul Chevrolet Airflow.

Asemeni caroseriei, motorul a fost proiectat dupa modelul ansamblurilor testate din Statele Unite; astfel, s-a creat un model de 3,3 litri, 6 cilindri care sa alimenteze AA, iar pasagerii din spate se puteau bucura de confort la un alt nivel si de spatiu, gratie echilibrului inteligent al sarcinii dintre roti.

Noua divizie avea nevoie de o noua identitate. Prin urmare, in 1937, compania a organizat un concurs pentru a gasi un nou nume e firma. Dupa cateva mii de propuneri, s-a optat pentru Toyota Motor Co., denumirea fiind aleasa cu precadere pentru ca includea cinci caractere "norocoase" in scrierea japoneza.

/
/

Cinci ani mai tarziu, in 1942 – dupa sase ani si dupa ce s-au produs 1.404 de masini – Modelul AA a fost scos de pe linia de productie. Acum, sapte decenii mai tarziu, importanta si raritatea acestui prim model pot fi apreciate pe deplin numai in Muzeul Louwman.

"Muzeul Louwman a sperat sa gaseasca si a cautat foarte mult un model AA original, cel mai rar din lume."

/
/
/
/

Faptul ca muzeul olandez adaposteste acum unul dintre cele mai importante autovehicule din istoria Toyota se explica prin putin noroc si foarte multa determinare.

Intr-o poveste care ar putea parea ireala, in 2008, Ronald Kooyman, Directorul General al Muzeului Louwman, a primit un telefon de la cineva care i-a spus ca aflase despre o persoana care dorea sa vanda un AA. Luptandu-se cu scepticismul care se instaleaza inevitabil atunci cand se "dezgroapa" un exemplar atat de rar, Kooyman dat un telefon in Rusia unde un student de 25 de ani observase un autovehicul de vanzare intr-un ziar local. Desi anuntul mentiona gresit ca era vorba despre modelul Airflow despre care am vorbit anterior (o greseala prezenta si in documentatia masinii), studentul era convins de tipul autovehiculului – si, dupa un schimb de e-mail-uri si fotografii si dupa investigatii amanuntite, s-a confirmat ca era vorba despre un AA.

In mod incredibil, masina fusese scoasa la vanzare de nepotul unui fermier care folosise AA pe post de "cal de tractiune" pe terenul din Siberia din perioada celui de-al doilea razboi mondial. Nu era timp de pierdut: un zbor catre Moscova si o legatura catre indepartatul oras rusesc Vladivostok au adus vestea la care familia Louwman si toti cei din Muzeul Louwman o asteptau cu infrigurare – gasisera si achizitionasera un Model AA original, cel mai rar din lume.

Cateva luni de activitati administrative au insemnat completarea multor formulare, alte e-mail-uri si conversatii telefonice lungi, insa, in final, Ministerul Culturii din Rusia a acordat muzeului permisiunea de a scoate masina din tara in care fusese descoperita, in noua sa casa din Olanda.

"Are capacitatea bizara de a parea ca se misca, desi sta pe loc."

/
/
/

Sa vezi personal o masina atat de importanta e o experienta de neuitat. In mod bizar, prima impresie senzoriala este cea a mirosului. De data aceasta, nu este vorba despre mirosul dulce al pielii, ci despre o combinatie de tapiterie veche si mirosul metalului oxidat – deloc surprinzator, daca ne gandim la experienta lunga si dificila prin care a trecut.

Bineinteles, o masina cu o astfel de poveste nu s-a mentinut fara nicio modificare. Expertii in modelele AA vor observa grila a radiatorului, farurile, manerele de pe portiere si rotile mai noi, insa, in acest caz, toate aceste lucruri nu sunt importante – caracteristicile principale s-au pastrat si te incanta asa cum numai putine modele clasice autentice o pot face.

Are capacitatea bizara de a parea ca se misca, desi stationeaza. Arcuirile elegante ale rotilor se inchid in jurul rotilor si se continua pe pragurile mari, terminand cu o elevatie subtila in spate, unde se intalnesc cu coada curbata. Capota impunatoare are tendinta de a domina ansamblul, insa vizibilitatea sa dramatica este compensata de trei nervuri delicate amplasate de-a lungul fiecarei aripi pentru a exacerba senzatia momentului.

/
/

Are capacitatea bizara de a parea ca se misca, desi stationeaza. Arcuirile elegante ale rotilor se inchid in jurul rotilor si se continua pe pragurile mari, terminand cu o elevatie subtila in spate, unde se intalnesc cu coada curbata. Capota impunatoare are tendinta de a domina ansamblul, insa vizibilitatea sa dramatica este compensata de trei nervuri delicate amplasate de-a lungul fiecarei aripi pentru a exacerba senzatia momentului.

/
/

Deloc surprinzator, interiorul este inca in starea in care se afla cand a fost gasit autovehiculul si un termen bun pentru a-l descrie ar fi "agricol", insa va puteti lasa imaginatia sa umple golurile si veti putea vedea dincolo de scaunele si marginile sfasiate pentru a vedea cum ar fi aratat autovehiculul la inceput.

/

Volanul mare din lemn, cu trei spite pare imens comparativ cu cele montate pe masinile moderne si, in cazul acesta, este amplasat in stanga, o modificare comparativ cu pozitia initiala de conducere pe dreapta. In prezent, o fasie de lemn de culoare inchisa se intinde de-a lungul parbrizului ingust, adapostind o serie de indicatoare cromate si comutatoare de comanda in zona centrala, chiar deasupra schimbatorului de viteze lung, montat in podea.

La vremea respectiva, s-a acordat atentie chiar si claxonului modelului AA. Masinile erau rare in Japonia, strazile fiind populate in principal de cai si carute. In scurt timp, s-a observat ca animalele se speriau de noile sunete emise de masini, dar nu reactionau negativ la sunetul utilizat pe standurile comerciantilor locali de Tofu. Prin urmare, claxonul AA a fost proiectat pentru a emite acelasi sunet si daca ati actiona acum un claxon ati observa ca este ca si cand ar striga “To-Fu”, “To-Fu”.

/
/
/
/

Faptul ca am vazut modelul AA in starea in care se afla cand a fost gasit - cu cheia in contact, legata cu o bucata de sfoara, geamurile laterale crapate si tapiteria de pe scaune sfasiata – i-a conferit si mai multa magie si m-a facut sa tin si mai mult la aceasta masina. Cand vizitezi muzeul te astepti sa vezi exponate impecabile – masini fara pete sau semne, ingrijite cu afectiune – dar, pentru mine, faptul ca am vazut un original AA cu "ranile si cicatricile de razboi", stiind ca atunci cand a fost preluat din Rusia pornea inca si putea fi condus, imi intareste dedicatia catre calitatea atat de pretuita de Kiichiro Toyoda atunci cand a inceput sa produca modelul AA si care este inca in centrul a tot ceea ce inseamna Toyota astazi.

Acum ca am privit modelul AA de aproape, pot spune ca, pentru mine cel putin, este perfect exact asa cum este.

Multumiri lui Ronald si echipei sale de la Muzeul Louwman din Haga pentru sprijinul acordat in realizarea acestui articol.

Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.