Masina tuturor

Toyota Corolla

Cu totii am trait acel sentiment de confort atunci cand am recunoscut ceva din trecut.

Fie ca a fost vorba de piesa preferata din copilarie, o mireasma ce ne aduce aminte de mesele din familie sau un film care ne trezeste amintiri din trecut.

De asemenea, si masinile trezesc altfel de senimente. Ele iti amintesc de calatoriile, situatiile si momentele ce ti-au facut viata asa cum este acum: poate e vorba de niste amintiri vagi din excursiile cu familia, tentativele esuate de a schimba vitezele in prima masina condusa sau senimentul de mandrie cand ai primit un nou automobil de la firma.

Asa ca atunci cand o masina de succes precum Toyota Corolla este prezenta in vietile a peste 40 de milioane de oameni, poti fi sigur ca s-au format foarte multe amintiri in jurul lumii.

/
/
/

In anii 1960, in Japonia, detinerea propriului automobil era mai degraba un vis. Pe atunci, oamenii nu isi doreau o masina pe care sa o foloseasca pentru a-si indeplini necesitatile curente, ci isi doreau o masina ci care sa se poata mandri – ceva care sa redea ideea de lux.

Preluandu-si denumirea de la petalele din jurul polenului unei flori, Corolla s-a nascut sub sloganul: ‘Masina cea mai dorita de pe piata – oferita lumii prin imbinarea esentei tehnologiei Toyota’

In principiu, aceasta insemna ca modelul Corolla fusese creat pentru a depasi asteptarile publicului; o masina care folosea tehnologii si tehnici noi, care nu numai ca redefinea confortul, siguranta si specificatiile din clasa sa, dar oferea, in plus, functii remarcabile, disponibile pentru prima data pe o masina de familie.

La vremea respectiva, Corolla a fost o revelatie, reusind sa impresioneze inca de la prima vedere. Conform declaratiilor unui agent de vanzari din perioada respectiva, clientii erau adesea uimiti cand vedeau masina pentru prima data si nu de putine ori reusea sa stranga oameni in jurul sau cand era livrata clientilor.

/
/

Pentru tari cum este Olanda, unde acest model impecabil din 1968 este expus in Muzeul Louwman, Corolla a fost una dintre primele masini japoneze care a sosit pe teritoriul lor, aducand si mai mult noul model in atentia oamenilor vremii.

/
/
/
/

Cu forma mai traditionala a caroseriei, in contrast cu alte masini populare in acea vreme, cum ar fi VW Beetle si Renault 4, Corolla era disponibila in doua modele diferite (coupe in doua usi, sedan in patru usi si break in doua usi). Cand vezi pentru prima data un astfel de model esti uimit de dimensiunile reduse ale masinii originale comparativ cu cele ale unei masini de familie moderne, cum ar fi Auris sau Avensis.

Cu proportiile echilibrate, detaliile complexe si marginile cromate, iti poti imagina Corolla in perioada sa de glorie, parcata langa bordura, in timp ce trecatorii nu puteau sa nu se opreasca sa o admire.

In partea din fata, doua faruri mari incadreaza un grilaj mare cu o bara de protectie slefuita dedesubt, in timp ce pe laterale, o bara cromata orneaza zona centrala, pe intreaga lungime. Pentru a adauga o nota de lux, logo-urile elegante Corolla se regasesc pe aripi, alaturi de o decoratiune cromata mare de pe capacul portbagajului, care incadreaza logo-ul Toyota.

In interior, pasagerii Corolla sunt intampinati intr-un habitaclu aerisit (gratie liniei ridicate a plafonului), tabloul de bord este compact, iar butoanele si comutatoarele sunt mentinute la minimum, cu exceptia aparatului radio, a comenzilor pentru ventilatie si a torpedoului – functii care nu se regaseau in mod normal in clasa sa.

Pasagerii se bucurau de scaune adanci individuale, in locul mai raspanditei banci, se inclinau in 16 trepte pana la intinderea completa si ofereau o sustinere ferma, dar confortabila, iar spatiul din spate era mai mult mai amplu, fiind comparat, la acea vreme, cu o sofa din camera de zi.

/
/
/

Tehnologia specifica autovehiculelor auto a fost adoptata pentru transmisia Corolla, cu o transmisie manuala integral sincronizata, cu 4 viteze si un schimbator montat pe podea, prezent pentru prima data pe o masina japoneza. Schimbatorul sportiv confera o manevrabilitate excelenta langa volanul in doua spite care, la randul sau, este amplasat in fata a doua indicatoare mari, atractive prin simplitate.

/
/

Admisia avansata era insotita de un motor de 1,1 litri de inalta calitate. In acea perioada, masinile de familie erau adesea echipate cu un motor de 1,0 litri, insa s-a considerat ca puterea suplimentara de sub capota Corolla avea sa ii asigure mentinerea unui aer de superioritate fata de concurenta.

Pentru a dota Corolla cu o calitate a condusului care sa corespunda motorului, s-a montat o suspensie fata independenta MacPherson, o alta premiera pentru o masina japoneza. Dupa doi ani si jumatate de dezvoltare continua, inginerii au perfectat configuratia si aceasta a continuat sa fie configuratia standard de suspensie pentru multe masini produse in prezent. In spate, s-a optat pentru o suspensie semi-flotanta care reducea scartaitul produs de arcurile lamelare.

Corolla parea a avea totul – aspectul, motorul si confortul – insa sefii de proiect isi doreau mai mult si din punctul de vedere al sigurantei. Oferita initial cu frana cu tambur pe toate cele patru roti, nu dupa mult timp, nu dupa mult timp, aceasta a fost inlocuita cu frana pe dis pe anumite modele, din nou o premiera pentru o masina de familie.

Odata cu dezvoltarea modelului, au fost incluse o serie de inovatii in domeniul sigurantei: centuri de siguranta in 2 si 3 puncte, stergatoare cu 2 viteze, volan cu amortizare a impactului, suport pentru coloana si tetiere.

In doar trei ani de la lansare, in 1966, Corolla isi castigase pozitia in inimile publicului devenind cea mai vanduta masina din Japonia.

Acum, la aproape 50 de ani de la momentul in care primul autovehicul a inceput sa circule, aflata acum la a unsprezecea generatie, Corolla continua sa evolueze conform noilor cerinte de pe piata, axandu-se pe principiile care au asigurat succesul originalului: inovatie, siguranta, placerea condusului si accesibilitate. Astfel, Corolla nu doar ca va ramane una dintre cele mai populare masini din lume, dar va si continua sa dea nastere unor povesti si amintiri in randul proprietarilor din intreaga lume.

/

Multumiri lui Ronald si echipei sale de la Muzeul Louwman din Haga pentru sprijinul acordat in realizarea acestui articol.

Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.