Masina de anduranta

Toyota TS010

Exista 3 curse de top in domeniul motorsport, fiecare cu propria sa personalitate.

Acestea ofera pilotilor de curse un nivel unic de entuziasm.

/

Legendara cursa Indianapolis 500 din Statele Unite, elegantul Grad Prix de la Monano si, binenteles, Cursa de 24 de ore de la Le Mans, cea mai dificila dintre toate.

Ultima dintre ele a fost tinuta inca din 1923 in micutul orasel din Franta. In fiecare an, cei mai buni piloti din lume alaturi de cele mai bune masini au incercat sa cucereasca traseul intr-un maraton de 24 de ore.

Fiind cea mai prestigioasa cursa din cadrul Campionatul Mondial de Masini Sport (WSC) si din Campionatul Mondial de Anduranta (WEC), provocarea de la Le Mans a starnit atentia multor producatori de masini de-a lungul anilor. Pentru Toyota, aventura de la Le Mans a inceput in 1985.

/
/
/

In ultima parte a anilor 80, masinile de curse C ale Grupului Toyota, asa cum erau cunoscute in perioada respectiva, au obtinut un rezultat important la Le Mans: mai exact, locul al 12-lea la prima cursa din 1985 si locul al 6-lea in 1990.

Un an mai tarziu, reglementarile FIA pentru Grupa C au cunoscut modificari semnificative si, prin urmare, echipele au avut ocazia de a-si regandi masinile. Pentru Toyota, aceste schimbari aveau sa duca la lansarea unei noi masini, cu un ADN proaspat, care avea sa dobandeasca o importanta deosebita, fiind predecesoarea gamei "TS" Toyota de autovehicule de anduranta: Toyota TS010.

Noua masina de curse de inalta tehnologie era prevazuta cu un motor de 3,5 litri V10 inspirat din Formula 1 in locul motoarelor turbo de 3,6 litri V8 cu care erau echipate predecesoarele sale. Cu o capacitate de 600 CP in configuratia "Le Mans" si de 700 CP in configuratia "sprint", noua masina a fost proiectata pentru a profita la maximum de noul set de reguli.

Sasiul complet nou realizat de reputatul proiectant Tony Southgate avea un corp mai lung si mai aerodinamic, pentru a taia aerul la viteze de pana la 350 km/h, oferind niveluri exceptionale de deportanta (aproape dublu comparativ cu cel al unei masini F1).

Noua caroserie agila a masinii si decoratiunile distinctive cu alb si rosu a debutat in runda finala a sezonului WSC din 1991, pe circuitul Autopolis din Japonia. Condusa de doi britanici, Geoff Lees si Andy Wallace, noua masina a ocupat locul al 6-lea, la doar cateva ture in spatele castigatorului.

Sezonul urmator nu ar fi putut sa inceapa mai bine: locul unu la runda de deschidere a circuitului Monza din Italia, rampa de lansare perfecta catre succes pe intreg parcursul anului.

Pana la finalul sezonului din ’92, TS010s adusese Toyota pe locul doi in campionatul producatorilor WSC, iar alte doua victorii la Campionatul Japonez Sportiv General pentru Prototipuri a adus Toyota un impresionant premiu al producatorului pentru Grupa C pentru a incheia un an incununat de succes.

Un circuit de 24 de ore in competitia din Le Mans din anul respectiv a regasit TS010 luptandu-se pana pe cea de-a doua treapta a podiumului. Desi nu obtinusera locul I, a fost un rezultat exceptional si a demonstrat ca masina era una dintre cele mai rapide de pe circuit.

Din nefericire, atat Campionatul Mondial pentru Masini sport, cat si Campionatul Japonez Sportiv General pentru Prototipuri au fost anulate in 1993, Le Mans ramanand singura tinta a modelului TS010 al echipei. S-au construit trei masini noi special pentru cursa, insa chiar si cu imbunatatirile aduse, inclusiv un sasiu mai usir si putere superioara a motorului, echipa a ocupat doar locurile 4 si 8.

/
/
/

Sa vezi o astfel de masina dupa mai mult de 20 de ani de la lansarea in competitie este un spectacol. Acest minunat exemplar din 1993, expus in Muzeul Louwman din Haga, te vrajeste imediat ce te apropii de el. Prin porii sai vibreaza povesti eroice si cicatrici de mare viteza; numele soferilor mentionate pe laterale si abtibildul Le Mans ’93 oficial lipit pe cabina, ii confirma istoria.

Masina a fost in mod clar proiectata cu o atitudine clara catre performanta. Fiecare aerisire, fiecare fagas din arhitectura sa are un scop: racirea franelor incinse, fortarea aerului in motorul infometat sau devierea aerului dedesubt si deasupra pentru a fixa pneurile imense pe sol in viraje. Acest model din ’93 poate fi identificat dupa rotile spate expuse: modificarea reglementarilor a fortat echipele sa indeparteze capacele aerodinamice ale rotilor din spate care identificau modelele TS010.

Panourile caroseriei se ridica si coboara pe pneurile aderente cu un spatiu de nu mai mult de un inch intre ele in timpul deplasarii pe accesoriile impresionante ale masinii, aripa spate imensa – un panou de caroserie atat de mare incat ai impresia ca masina s-ar putea deplasa sustinut de acesta, cu nasul in vant.

Pentru o masina atat de lunga, habitaclul pare mic cand te apropii. E greu de crezut ca soferilor li se cerea sa intra si sa iasa rapid din el, cu mecanicii forfotind in jurul lor, schimband pneurile, alimentand si spaland parbrizul, inainte ca masina sa iasa din nou pe pista.

/
/

Dupa ce ridici complet usa, observi o cabina mica si functionala, tipica masinilor de curse. Volanul plat este amplasat in fata unui afisaj LCD mare, iar o serie de butoane, indicatoare si comutatoare sunt amplasate orizontal pentru a oferi soferului posibilitatea de a face reglaje in timpul cursei. Trebuie sa fi fost epuizant pentru soferi sa stea in acest loc tura dupa tura, ora dupa ora, singura eliberare de fortele gravitationale solicitante fiind adusa de schimbarea soferului.

Dar pentru un sofer in verva, oboseala si solicitarea fizica ar fi fost un pret care merita platit. Sa conduci o masina atat de performanta ca TS010 pe o pista la limita aderentei trebuie sa fie o amintire de neuitat.

“Scopul participarii la curse nu este doar acela de a ne satisface curiozitatea, dar si de a permite dezvoltarea industriei auto din Japonia”

Kiichiro Toyoda (Toyota's founder)

Desi TS010 nu a dobandit niciodata mult ravnita victorie in Le Mans, a facut mai mult decat suficient pentru a-si lasa cu mandrie amprenta asupra cartilor de istorie. Fiind platforma de plecare pentru masinile de curse Toyota TS, ADN-ul sau a continuat sa existe in TS020 si apoi in era hibrid, cu TS030 in 2012.

In 2014, ca un omagiu adus succesorilor sai, 1,000PS TS040 HYBRID a dominat Campionatul Mondial de Anduranta, atat la soferi, cat si la producatori, aducand know-how-ul Toyota in realizarea de modele hibrid in fruntea unei noi ere de curse de masini sport.

In ultima parte a vietii sale, fondatorul Toyota, Kiichiro Toyoda, vorbea despre convingerea sa cu privire la rolul important pe care il joaca masinile sportive in realizarea de masini mai performante de pasageri: “Producatorii trebuie sa participe la curse auto pentru a testa rezistenta si performanta masinilor si pentru a afisa cele mai bune rezultate posibile.” Acesta explica: “Scopul participarii la curse nu este doar acela de a ne satisface curiozitatea, dar si de a permite dezvoltarea industriei auto din Japonia”

Cu un istoric de victorii in curse in spate si un viitor incitant in fata, nu se poate pune la indoiala importanta unor realizari de exceptie, cum este TS010, in garantarea faptului ca ne vom putea bucura cu totii de masini exceptionale si nu doar pe pista de curse.

Multumiri lui Ronald si echipei sale de la Muzeul Louwman din Haga pentru sprijinul acordat in realizarea acestui articol.

Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.