Primul Supercar al Japoniei

Toyota 2000GT

Cristian Tiron este un adevarat fan Toyota. De 17 ani de zile el conduce o Celica fabricata in 1982.

Afla povestea fascinanta a lui Cristian si a automobilului sau Toyota Celica.

Mostenire de la fratele mai mic

Celica a ajuns pe mana lui Cristian in 1998. Pe vremea aceea, el conducea un alt model Toyota – o Corolla DX din 1980 – pe care a vandut-o pentru a-si achizitiona un automobil mai performant.

Fratele sau a achizitionat o Celica din 1982 chiar la recomandarea lui Cristian, care a fost impresionat de calitatea automobilelor Toyota. Pentru ca a trebuit sa se mute din tara, fratele lui Cristian i-a lasat mostenire acestuia legendarul model Celica. 
De 17 ani de zile, Cristian este nedespartit de automobilul sau, pe care il conduce zilnic.

/

"Faceti tot ce puteti nu numai pentru a produce 2000GT, dar pentru a va asigura ca este una dintre sau chiar cea mai grozava masina din lume".

Shoichi Saito

Lucrarea de proiectare pentru un nou model Toyota Gran Turismo a inceput la putin timp Grand Prix-ul japonez din 1964. A fost adusa la viata in colaborare cu Yamaha Motor Co., sub supravegherea coordonatorului de proiect Shoichi Saito. Prezentarea lui era simpla: "Faceti tot ce puteti nu numai pentru a produce 2000GT, dar pentru a va asigura ca este una dintre sau chiar cea mai grozava masina din lume."

Un an mai tarziu, viziunea lui Saito a devenit realitate odata cu lansarea prototipului "280 A1" la Expozitia Auto din Tokyo din 1965. Carcasa coupe ultra-joasa nu avea sa ajunga pe aleile clientilor decat peste alti doi ani, insa pentru acei putini norocosi, asteptarea avea sa merite cu siguranta.

/
/
/
/

Daca te uiti la 2000GT acum, pare la fel de nou ca si in ziua in care a sosit. Daca te uiti la el in acelasi mod, de fapt, admiri o opera de arta: liniile curbate similare sticlei de Coca-Cola se arcuiesc si coboara pe laturi.

In fata, farurile mari acoperite cu plexiglas sunt amplasate pe laturile unei grile centrale in forma de T cu amortizoare cromate discrete care protejeaza unghiurile conturului frontal. Capota alungita adaposteste nu doar motorul, dar si farurile escamotabile care confera iluminare suplimentara cand sunt actionate, dar raman incastrate in caroserie cand nu sunt utilizate, pentru a conferi un debit suplimentar de aer proaspat.

Este clar ca GT a fost proiectat cu soferul in minte. Habitaclul mic, dar cu o arhitectura perfecta, cu o garda la sol maxima de 116 cm, este amplasat in mod voit spre spate, oferind nu numai proportii perfecte, dar si un aspect agil si impunator. O caracteristica unica a GT este reprezentata de liniile geamurilor habitaclului; coltul geamului este lasat pe spate formand un unghi catre varf, in timp ce linia inferioara a geamului se curbeaza in spate, intr-un punct care se intalneste cu inclinatia plafonului.

/
/
/
/

In interior, pasagerii au parte de o vedere comoda, joasa a drumului, de-a lungul capotei. Scaunele sport cu nervuri, acoperite cu piele sunt suplimentate elegant de un volan luxos in trei spite, schimbator de viteze si un bord cu realizate din lemn de trandafir.

Soferul monitorizeaza viteza si turatiile pe doua indicatoare cu margini cromate, amplasate in spatele volanului, iar informatiile suplimentare sunt furnizate pe alte cinci indicatoare mai mici. Sub acestea, ocupantii beneficiaza de un radio cu cautare automata pentru a se relaxa, in timp ce toate celelalte butoane si comutatoare mici sunt amplasate organizat, fiind usor de manevrat.

Insa 2000GT a fost mai mult decat un chip frumos, intrucat dincolo de caroseria somptuoasa si interiorul confortabil, se afla o masinarie sofisticata menita sa  garanteze ca performantele de condus sunt la fel de placute ca si aspectul.

/
/
/
/

Performanta era de clasa mondiala: un motor de 150 cp, 2 litri, 6 cilindri in linie oferea 2000GT o viteza maxima de 220 km/h, iar trecerea de la 0-100km/h dura nu mai mult de 8,6 secunde – multe masini moderne ar invidia astfel de performante.

Din fericire, nici restul pachetului nu a fost uitat; franele pe disc cu servodirectie pe toate rotile, suspensia independenta, un diferential autoblocant si jantele din aliaj de magneziu insemnau nu numai ca toate aceste componente au fost montate pentru prima data pe o masina produsa in Japonia, dar si ca soferul avea la dispozitie toate instrumentele necesare pentru garantarea unei performante sigure si confortabile.

Inainte de a fi scoasa de pe piata in 1967, 2000GT a marcat istoria auto, dar si scena curselor de masini. Printre numeroasele recorduri de viteza pe care le-a atins, trei recorduri mondiale si 13 recorduri internationale au fost cele mai apreciate, masina bucurandu-se de un real succes in cursele auto din SUA si Japonia, cu precadere in cadrul circuitului de 24 de ore de la Fuji, din 1967.

Dupa numai trei ani si 337 de exemplare produse, ultimul 2000GT a iesit pe poarta fabricii in 1970. Prin urmare, va puteti imagina ca a vedea o astfel de masina de aproape, cand sunt atat de putin exemplare in lume, este o experienta unica in sine. Explorarea exemplarului perfect utilizat in aceste imagini - si expus cu mandrie la Muzeul Louwman din Olanda – a facut aceasta experienta si mai incantatoare.

Fara indoiala, aceasta atat de ravnita si rara masina japoneza ar fi indeplinit dorinta coordonatorului de proiect, chiar si fara ajutorul lui James Bond, iar Toyota 2000GT a fost pe buna dreptate recunoscuta drept una dintre cele mai bune masini din lume.

Multumiri lui Ronald si echipei sale de la Muzeul Louwman din Haga pentru sprijinul acordat in realizarea acestui articol.

Politica noastra de cookie-uri

Noi folosim aceste cookie-uri pentru a asigura un serviciu mai bun. Daca sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor folosite site-ul in continuare in mod normal, sau aflati cum puteti modifica setarile cookie-urilor.